Piyasada iki temel yağ ürünü türü mevcuttur:
- Sıradan olan sıradan mineral yağlar.
- Popülerliği gittikçe artan sentetik yağlar.
Sıradan yağın macerası toprakta başlar. Bu yağ en basit haliyle rafine edilmiş ham yağdır. Fakat sentetik motor yağı (ister tam sentetik ister sentetik karışımlı bir yağ olsun) laboratuvar ortamında üretilir.
Sentetik yağ yalnızca rafine edilmez, aynı zamanda distile edilir, saflaştırılır ve temel moleküllerine ayrılır. Ardından yeniden bir araya getirilir ve motor aşınması, aşırı sıcaklıklar ve tortu birikmesine karşı daha iyi koruma sağlaması için katkı maddeleri ile güçlendirilir. Bu süreç, ham yağdaki saf olmayan maddelerin giderilmesinin yanı sıra, yağdaki bireysel moleküllerin, modern motorların taleplerine göre kişiselleştirilmesini sağlar. Özel olarak bir araya getirilmiş bu moleküller, daha yüksek koruma ve performans düzeyleri sunar ve motorunuzun daha uzun süre daha iyi çalışmasını sağlar.
Yağ motorunuzda dolaştıkça birikinti toplayabilir. Sıradan yağlar, zamanla, motorunuzun verimliliğini azaltabilecek ve nihayet motorunuzun ömrünü kısaltabilecek olan tortu birikimine neden olabilirler. Sentetik yağlar, sıradan motor yağlarına göre daha az saf olmayan madde içerir ve tortu birikimine karşı daha iyi dayanarak, motorunuzda birikinti oluşmasına engel olur.
Motor parçaları birbirleriyle sürekli olarak temas halindedir. Aynı zamanda yüksek hızlarda hareket etmektedirler. Motorunuzun zorlu ortamında, bu parçalar aşınarak bozulabilir. Motor yağınız, bu parçalar arasında koruyucu bir bariyer görevi görür. Sıradan yağlar bozuldukça, motor aşınmasını engelleme yetileri de azalır. Sentetik yağlar ise, aşınmaya karşı koruma özelliklerini çok daha uzun süre koruyarak, motorun ömrünü uzatırlar.
Aracınız bir süre bekleyince (mesela gece boyunca) yağ çöker. Daha sonra motoru çalıştırdığınızda ise, sürtünmeye karşı koruma sağlamak için, önemli motor parçalarının arasından akmaya başlar. Sıradan yağlar, motorda düzgün bir şekilde akmak için daha fazla zamana ihtiyaç duyarlar.
Soğuk kış aylarında ya da iklimi genel olarak soğuk olan bölgelerde, bu akış süreci daha da fazla zaman alır. Fakat sentetik, düşük viskoziteli yağlar, düşük sıcaklıklarda bile çabucak akacak şekilde tasarlanmışlardır ve motorunuzu, siz aracı çalıştırdıktan hemen sonra korumaya başlarlar.
Motorlar çalışırken ısınır. Bu sıcaklık çok ama çok yüksektir. Motorunuzdaki yüksek sıcaklıklar, zaman içinde sıradan motor yağlarının bozularak veya buharlaşarak motorunuzun aşınmasına neden olur. Sentetik motor yağlarının bu yüksek sıcaklıklara dayanmak üzere tasarlanmış olması, özellikle de sıcak iklimlerde son derece önemlidir.
Otomobil imalatçıları, yakıt verimliliğinin artırılması gibi tüketici taleplerini karşılayabilmek adına daha küçük motorlara sahip araçlar üretmekte fakat güçten ödün vermemek için bunlara turboşarjlar eklemektedirler. Motorların yüksek ısılarda çalışarak sıradan yağların daha hızlı bozulmasına neden olabileceklerinden bahsetmiştik, fakat günümüzün turboşarj motorlarının daha da agresif olduğunu belirtmemiz gerekir. Bir turboşarjın içindeki şaft, dakikada 200.000 defaya kadar dönebilir, bu nedenle motor yağınızın, şafta girerek onu doğru biçimde ve çabucak yağlaması son derece önemlidir.
Sıradan yağlar bu koşullar altında daha hızlı bozulabilir ve turboşarj parçalarının üzerinde bozulmaya neden olabilecek birikintiler bırakabilirler. Sentetik yağlar, bu parçaları sıradan yağlardan daha iyi koruyarak, onların tam performansla çalışmalarını sağlar ve motorunuzun gücünü artırırlar. Mühendislerimizin yeni ürünleri nasıl tasarladıklarını ve ExxonMobil ürünleri serisinin tamamını sürekli olarak nasıl geliştirdiklerini keşfedin.
Yakıt tasarrufu ve sera gazı yönetmelikleri, motorların üretilme şeklini değiştirdi. Litre başına daha fazla kilometreye (km/l) odaklanılması nedeniyle altı ve sekiz silindirli büyük motorlar yerini; hibrit, durdur-çalıştır (stop-start) ve turbo olmak üzere karmaşık sistemlere sahip daha küçük dört silindirli motorlara bırakıyor. Turboşarjlı motorlar, araç üreticilerinin güçten ödün vermeden yakıt verimliliği sağlama ihtiyacına bir cevap olarak ortaya çıkmışlardır.
Motorların yüksek ısılarda çalışarak sıradan yağların daha hızlı bozulmasına neden olabileceklerinden bahsetmiştik, fakat günümüzün turboşarj motorlarının daha da agresif olduğunu belirtmemiz gerekir. Motor krank millerinin otoyol hızlarında ortalama olarak yaklaşık 3.000 dev/dk performans göstermesine karşın, turboşarj şaftı 200.000 dev/dk'ya kadar hızlara ulaşabilmektedir. Buna ek olarak, turboşarjdaki yağ, 200⁰C'nin üzerindeki sıcaklıklara çıkabilir ve bu da turboşarjlı olmayan motorların ortalama ısısının iki katı kadardır. Bu yüksek hızlar ve sıcaklıklar motor yağlarının bozulmasına ve dolayısıyla motor kalıntılarına ve düşük performansa neden olabilmektedir. Sentetik yağlar, bu parçaları sıradan yağlardan daha iyi koruyarak, onların tam performansla çalışmalarını sağlar ve motorunuzun gücünü artırırlar.
Mobil 1 yağları, turboşarjlı motor performansı ve koruması için standart oluşturmaktadır.
Mobil 1 yağları, üstün oksidasyon stabilitesi ve min. -40⁰C ve maks. 260⁰C'ye kadar termal koruma sağlayarak bozulmaya karşı koymaktadır. Mobil 1, turboşarjlı uygulamalarda kullanıldığında üstün:
- Baskı yatağı koruması
- Şaft burcunda vernik oluşumu kontrolü
- Kompresör, kompresör sızdırmazlık plakası ve turbo gövdesinde kalıntı ve birikinti kontrolü sağlamaktadır
Mobil 1 yağı, birçoğu turbo motor içeren en iyi performansa sahip araçların %70'ten fazlası için fabrika dolum yağıdır. Mercedes-AMG'den Porsche'ye kadar, araç üreticileri fabrikada dolum ve modern turboşarjlı motorlarını korumak için önerilen servis dolumu olarak Mobil 1'e güven duymaktadır.
-
Neden Sentetikler?
Motorunuz geniş bir sıcaklık aralığında ve ağır koşullar altında çalışan yüzlerce hareketli parçaya sahip, karmaşık bir makinedir. Seçtiğiniz yağ da motorunuzu bu çalışma koşullarına karşı korumak için aynı kapasiteyi sunmalıdır.
Daha fazlasını öğrenin -
Sentetik yağ nedir?
Motorunuz geniş bir sıcaklık aralığında ve ağır koşullar altında çalışan yüzlerce hareketli parçaya sahip, karmaşık bir makinedir. Seçtiğiniz yağ, motorunuzu aşınmaya, korozyona ve kir ve birikinti oluşumuna karşı koruyabilmek için, bu çalışma koşulları ile başa çıkabilme kapasitesine sahip olmalıdır.
Daha fazlasını öğrenin
-
Sentetiklerle ilgili mitler
Motor yağı efsaneleri ve gerçekleri… Sentetik yağlar ve aracınız ile ilgili en sık yapılan yorum yanlışlarının arkasındaki gerçekleri keşfedin.
Daha fazlasını öğrenin